Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

In samenwerking met kunstenaar en onderzoeker Sophie Krier (als onderzoeker verbonden aan de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs Paris (EnsadLab) / Université Paris Sciences et Lettres) heeft Het Nieuwe Instituut glasblaasexpert en -onderzoeker Patricia Ribault, PhD (als universitair docent History and Theory of Gestaltung verbonden aan de Cluster of Excellence ‘Image, Knowledge, Gestaltung’ en aan het Institute for Cultural History and Theory van de Humboldt-Universität Berlijn), kunstenaar Samuel Bianchini, PhD HDR (als universitair docent verbonden aan de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs Paris (EnsAD) / Université Paris Sciences et Lettres) en kunsthistoricus en curator Emanuele Quinz, PhD (als hoogleraar verbonden aan de Université Paris 8 en aan de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs Paris (EnsAD) / Université Paris Sciences et Lettres) uitgenodigd voor een bezoek. 

Op maandag 17 juni ontmoetten Sophie Krier en haar gasten Tim Huisman, conservator beeld en geneeskunde van het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden, en reisden zij samen naar Amsterdam om in het atelier van Portable Palace een ontmoeting te hebben met Evelina Domnitch & Dmtri Gelfand en de dag af te sluiten bij WAAG, waar ze een ontmoeting hadden met hoofd programmering en Wetlab manager Lucas Evers en onderzoeksdirecteur Chris Julien

Op dinsdag 18 juni vond na een rondleiding door de Neuhaus-tentoonstelling van co-curator Klaas Kuitenbrouwer een bijzondere DISSECT NEUHAUS-bijeenkomst plaats in Het Nieuwe Instituut. Naast de gasten schoven ook twee leden van de onderzoeksafdeling van Het Nieuwe Instituut aan – Klaas Kuitenbrouwer en Anastasia Kubrak – alsmede curator Tim Huisman van het Rijksmuseum Boerhaave en ontwerper Henriëtte Waal.

DISSECT is een combinatie van een rondetafelgesprek, een live performance en een multidisciplinair debat waarbij hedendaagse kunstwerken en vormgeving in een experimentele opstelling aanwezig zijn. DISSECT, dat kritisch verwijst naar klassieke anatomische lessen zoals die van Dokter Tulp die Rembrandt in 1632 schilderde, is een geactualiseerde theatervorm voor de analyse en bespreking van hedendaagse kunstwerken en design, in aanwezigheid van de betreffende werken

DISSECT is gebaseerd op een oorspronkelijk idee van Samuel Bianchini en Emanuele Quinz en verder ontwikkeld door de onderzoeksgroep Reflective Interaction van EnsadLab en het laboratorium van de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (EnsAD) / Université Paris Sciences et Lettres, met steun van de leerstoel Arts & Sciences van de École Polytechnique, de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs – PSL en de Daniel & Nina Carasso Foundation. De opzet is vooraf door, onder anderen, Quinz, Bianchini en Ribault van het Centre Pompidou getest tijdens het symposium Behavioral Matters dat daar plaatsvond op 29 maart 2019.